Hold orden på GDPR arbeidet i virksomheten!

GDPR kan for mange være komplisert. Mange virksomheter er usikker på hvordan man skal forholde seg til den lovpålagte personvernordningen.
Det er nemlig ikke slik at “jobben er ferdig” når du hat fått “kontroll” første gang. GDPR er kontinuerlig arbeid, og bør være en del av driften i virksomheten. 
Følger man ikke opp arbeidet med personvern eller ikke tar dette på alvor, så kan dette gi konsekvenser for virksomheten i form av sanksjoner og bøter fra Datatilsynet, tap av renomme og tillit. 

For virksomheter som føler de har god kontroll på personvernet, anbefales det at det opprettes eget personvernombud.

Personvernombudets overordnede oppgave er å bidra til at de som behandler personopplysninger overholder reglene rundt personvernordningen, og sørger for å ivareta internkontrollen og overholde lovverket.  Flere offentlige myndigheter og organer er pålagt å opprette eget personvernombud. 

Personvernombudets rolle

 – Sørge for å informere og gi råd til de behandlingsansvarlige i virksomheten.

 – Kontrollere overholdelsen av personvernregelverket, og den ansvarliges personvernretningslinjer, herunder fordeling av det daglige ansvaret for personvernarbeidet i virksomheten. 

– Delta aktivt for å involvere seg i alle spørsmål som gjelder vern av personopplysninger. 

 – Samarbeide og rådføre seg med med Datatilsynet. Fungere som kontaktpunkt for Datatilsynet ved spørsmål om behandlinger. 

 – Være tilgjengelig for de som ønsker innsyn av sine personopplysninger, og rettighetene de har i henhold til personvernregelverket.

 – Sørge for utarbeidelse av revisjonsrapporter og kvalitetssikre virksomhetens GDPR arbeid.

Ved å benytte oss som eksternt personvernombud, gir dette virksomheten en trygghet i at personvern arbeidet ivaretas, samtidig som det frigjøres tid og ressurser.

Vi er medlem av foreningen personvernombudene. Det kan lønne seg å ta en prat  med oss om rollen som personvernombud.
Kontakt oss for en samtale på telefon 924 99 992.